سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسیج دُرّة الصّدف
 
«زنِ بسیجى ، عاشقِ استقلال ملى، غرور ملى و با افتخارات ملى در تأمین منافع ملى ست

سعدالله زارعی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی

تقسیم‌بندی اسلام میانه‌رو و تندرو از بین رفت


..اهانت اخیر از اهداف اصلی غرب که «نفی اسلام و مقدسات اسلامی» در مواجهه و مقابله با جهان اسلام است، پرده برداشت و تقسیم‌بندی آنها از جهان اسلام به دو گونه‌ی «میانه‌رو» و «تندرو» را از میان برد. امروزه جهان اسلام اگرچه از نحله‌های مختلف سنی و شیعه تشکیل شده، اما همه‌ی آنها بر قرآن کریم و شخصیت پیامبر بزرگوار اسلام اتفاق نظر دارند و در دفاع از این دو هیچ اختلافی بین مسلمان‌ها وجود ندارد...

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در گذشته بخشی از جهان اسلام و به‌ویژه جمهوری اسلامی را متهم به تندروی می‌کردند. آنان تلاش داشتند تا از طریق جداسازی ایران و شیعیان از جریان عمومی جهان اسلام، ایران را منزوی کنند و از ظرفیت جهان اسلام علیه ایران و جبهه‌ی مقاومت استفاده کنند. وقتی مسأله‌ی اهانت به پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم مطرح شد، جهان تشیع و تسنن همزمان و همصدا با هم زبان به اعتراض گشودند. لذا تلاش غربی‌ها برای دوپارچه کردن جبهه‌ی متحد اسلامی به شکست انجامید و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی در برابر غرب کاملاً مشخص شد و این توطئه در نقطه‌ی آغازین خود خنثی شد.

مسلمانان توانستند در این ماجرا یک تهدید بزرگ را به یک فرصت بزرگ تبدیل کنند. مسلمانان مطمئن هستند که وقتی به میدان می‌آیند، ظرفیت‌های نظامی و امنیتی غرب را خنثی می‌کنند و عملاً از ارتش‌های بزرگ غرب و پایگاه‌های عظیم نظامی آنها کاری برنمی‌آید.

بزرگ‌ترین مشکل جهان اسلام طی قرون متمادی، اختلاف بین مذاهب یا کشورها و ملل اسلامی بوده است.

در وضعیت فعلی و با این اقدام اخیر غرب، تفرقه‌ی جهان اسلام به وحدت تبدیل شده و کشورهای وابسته به جبهه‌ی آمریکا هم نتوانسته‌اند از موضع غرب در برابر پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و جهان اسلام حمایت کنند. این مسأله اتفاق بزرگی است که باعث التیام عارضه‌ی قرون متمادی جهان اسلام شده است. این رویداد نشان داد که اگر جهان اسلام متحد و منسجم در دفاع از مقدسات خود به میدان بیاید، غرب با همه‌ی امکاناتش قادر به پیش‌بردن توطئه‌های خود علیه جهان اسلام نخواهد بود. بنابراین اگرچه اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام بسیار دردناک بود و روح حدود 1/5 میلیارد مسلمان و بلکه روح هر انسان آزاده‌ای را جریحه‌دار کرد، اما سبب اتخاذ یک موضع منسجم از سوی جهان اسلام در برابر غرب شد و غرب را وادار به عقب‌نشینی کرد...

از این به بعد غرب نمی‌تواند دشمنی خود با اسلام ناب محمدی و ایران را در پشت مسائل فرقه‌ای و اختلافات مذهبی پنهان کند. دیگر مسلمانان می‌دانند که هر اقدامی علیه هر بخشی از جهان اسلام در واقع اقدام علیه کل جهان اسلام اعم از شیعیان و اهل سنت است.

چهار گام برای توقف اهانت‌ها
مسلمان‌ها باید دفاع از مقدسات خود را با استفاده از روش‌هایی نهادینه کنند و امکان تکرار اهانت را از غرب بگیرند. برای رسیدن به این مقصود باید اولاً این واکنش‌ها و اعتراضات ادامه یابد تا برای مدتی طولانی فضا برای اقدام و حرکت غرب در کشورهای اسلامی تنگ شود. بنابراین محاصره‌ی اجتماعی سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک و نظامی غرب در جهان اسلام باید استمرار پیدا کند.

دوم، مسلمان‌ها باید در کشورهای خودشان با اعمال فشار بر دولت‌ها، کیفرخواست‌هایی را علیه اهانت‌کنندگان تنظیم کنند. همان‌طور که در مصر این اتفاق افتاد و یک دادگاه مصری، سازنده‌ی فیلم را به مجازات محکوم کرد و نیز وزیر راه‌آهن پاکستان باصراحت مسأله‌ی قتل اهانت‌کننده را مطرح و اعلام کرد که اگر من هم بتوانم این کار را انجام می‌دهم. واکنش‌هایی از این قبیل باید در جهان اسلام توسعه پیدا کند.

سوم، دولت‌های اسلامی باید با فشار بر سازمان ملل و مجامع حقوقی وابسته به این سازمان، قوانینی رابه تصویب برسانند که بر مبنای آن، اهانت به مقدسات الهی ممنوع باشد. در نتیجه‌ی این واکنش‌ها اگر هزینه‌ی اهانت به مقدسات بالا برود -همان‌گونه ‌که در این مورد اتفاق افتاد- غربی‌ها ناچار می‌شوند که از اهانت به مقدسات اسلامی جلوگیری کنند. بنابراین این بیداری باید ادامه داشته باشد و ما باید بتوانیم این فضا را به فضای وحدت تبدیل کنیم.


چهارم، باید کنگره‌های بزرگ دینی در جای‌جای جهان اسلام در موضوع شناخت شخصیت پیامبر مکرم اسلام
صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و مشترکات مذاهب اسلامی با تأکید بر وحدت اسلامی به‌وجود بیاید. دانشگاه‌های جهان اسلام باید در این زمینه فعال شوند و علمای جهان اسلام باید کنگره‌های متوالی و زنجیره‌ای را در کشورهای خود برگزار کنند تا مسأله‌ی شناخت غرب و دشمنی غرب با جهان اسلام تبدیل به هزاران پایان‌نامه‌ی دانشگاهی و ده‌ها کرسی تحقیق پیرامون مکاتب غربی شود. مسلمانان یقیناً با این‌گونه اقدامات، امکان اهانت به مقدسات را از غرب خواهند گرفت.


منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری( تقسیم بندی اسلام تندرو و میانه رو از بین رفت)



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/7/11 توسط زینب بانو
طراح قالب : { معبرسایبری فندرسک}