پس از واقعهی کربلا، جریان ولایتستیز فرهنگی، سیاسی و نظامی شکل
گرفت که همگی در کنارگذاری خط ولایت اهداف مشترکی داشتند.
جریان امویان سفیانی، امویان مروانی و آل زبیر چنان سرزمینهای
اسلامی را دچار انحطاط و انحراف کرده بودند که ایمان و تقوا و معنویت،
عدالت وولایت بهکلی از جامعه رخت بربسته بود و تمامی
حرکتهای اسلامخواهی، ولایتمداری، عدالتگستری و استکبارستیزی سرکوب میشد.
نمونهی آن، واقعهی حُرّه و آن جنایات بیشمار است. به همین
جهت امام سجاد علیهالسلام در قالب دعا به مخاطبانشان بصیرت میدادند و
با اتخاذ سیاست صبر و انتظار به بازسازی جبههی ولایتمدار میپرداختند.
امام سجاد علیهالسلام در غربت غریبانهشان، باید احیای اسلام
راستین را طراحی میکردند. ایشان به خاطر فضای عذابآور حاکم باید
در قالبهاییبدون تحریک سردمداران جبههی ولایتستیزی،
مفاد اسلام ناب محمدی صلّیاللهعلیهوآله را در ابعاد مختلف بیان میکردند.
کتب معتبر تاریخی نگاشتهاند
که آن حضرت در مدینه و کوفه بیش از بیست نفر صحابی نداشتند
ولذا غیر از عرضهی دین و مقابله با دشمنان و بازسازی جبههی ولایتمدار به عنوان یک
سیاست راهبردی، راهی نمانده بود. به همین جهت«صحیفهی سجادیّه»
هم -که در پنجاهوسه دعای آن، مطالب بسیار عمیق معرفتی، رفتاری، اخلاقی،
خانوادگی، سیاسی و نظامی موجود است- دو نسخه بیشتر نبود
و سالها در دست خاندان رسولالله صلّیاللهعلیهوآله پنهان بود. در پرتو واسازی جملهی ولایتمدار
توسط امام سجاد علیهالسلام، نهضت علمی امام باقر و امام صادق
علیهماالسّلام شکل گرفت و قیامهای متعدد «زید بن علی» و
«یحیی بن زید» درسرزمینهای اسلامی به وقوع پیوست که سقوط نظام پلید اموی از آثار آن بود.
آیتالله صفایی بوشهری، مترجم کتاب صحیفهی سجادیه